English
تاریخ : سه شنبه 10 آبان 1401
کد 20

چالش‏ها و مسائل کشاورزی و مشکلات تولید و بازاریابی محصولات

چالش‏ها و مسائل کشاورزی و مشکلات تولید و بازاریابی محصولات از نگاه نمایندگان شرکت‎های تعاونی دامداران و زنبورداران و اتحادیه‏ باغداران شهرستان مراغه

جلسه " چالش‏ها و مسائل کشاورزی و مشکلات تولید و بازاریابی محصولات" با حضور نمایندگان شرکت‎های تعاونی دامداران و زنبورداران و اتحادیه‏ باغداران، نمایندگان تعاونی و اتحادیه‌‏ها، کارشناسان جهاد کشاورزی و اداره تعاون روستایی، کارشناسان فرمانداری ویژه و معاون پژوهشی و اعضای هیات علمی دانشگاه مراغه برگزار شد.
به گزارش مدیریت گروه کارآفرینی و ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه مراغه، جلسه نشست نمایندگان شرکتهای تعاونی دامداران و زنبورداران و اتحادیه‏ باغداران شهرستان مراغه، پیرامون "چالش‏ها و مسائل و مشکلات تولید و بازاریابی محصولات کشاورزی"، با حضور نمایندگان تعاونی و اتحادیه‌‏ها، کارشناسان جهاد کشاورزی و اداره تعاون روستایی، کارشناسان فرمانداری شهرستان ویژه مراغه، مدیریت پژوهش و فناوری دانشگاه و تنی چند از اعضای هیأت علمی دانشگاه درسالن اوحدی دانشگاه مراغه برگزار شد. تشکیل این جلسه در راستای سیاست‏ها و فعالیت‏های دبیرخانه ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه که در محل فرمانداری شهرستان ویژه مراغه تأسیس شده است، می‏باشد. در این راستا، تشکیل جلسات تخصصی بیشتر در دستور کار این نشست قرار گرفت. 



در این نشست، نظرات و دیدگاه‏‌ها پیرامون ناکارآمدی شرکت‏‌های تعاونی و اتحادیه‌‏های کشاورزی شهرستان در حوزه تولید، بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی ارائه شدند و لیستی از چالش‏‌ها و مسائل و مشکلات زنجیره عرضه محصولات کشاورزی و دامی تهیّه شد. مشکلات در دو حوزه (1) نرم‌افزاری و (2) سخت‌افزاری قابل تأمل، بررسی و مطالعه هستند:

حوزه‌ی نرم‌افزاری، به کُنش‏های ذهنی، انگیزه‏‌ها و تعاملات و ارتباطات انسانی در تشکیلات شرکت‏های تعاونی و اتحادیه‌‏ها بر می‌‏گردد که در رشته‌‏های علوم انسانی (نظیر روان‌شناسی اجتماعی، جامعه‌شناسی، جغرافیا و برنامه‌‏ریزی روستایی، انسان‌شناسی و ...) قابل مطالعه هستند.

حوزه‌ی سخت افزاری، حوزه فنّی مدیریت تولید (نظیر تأمین نهاده‌‏ها، عملکرد کشاورزان در مراحل مختلف تولید و ...)، فرآوری، بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی را شامل می‌‏شود که طرح موضوع در رشته‏‌های علوم پایه و کشاورزی قابل تعمّق است؛ برای مثال، زیست‌‏شناسی (فراوری محصولات زیردرختی برای تولید کمپوست از ضایعات میوه، تولید الکل و ...)، رشته مکانیک و مکانیک بیوسیستم (طراحی و ساخت دستگاه‌‏های فرآوری میوه‏‌های زیر درختی)، شیمی (تولید مواد با پایه زیستی، هورمون‏‌ها و کاتالیزورهای لازم برای فراوری میوه و محصولات باغی و افزودنی‌‏های مجاز)، علوم باغبانی و گیاهان دارویی (مطالعه نوع مدیریت کاشت، داشت و برداشت محصولات باغی، تولید اسانس‏ و افزودنی‏‌های گیاهان دارویی به عسل) می‌‏باشد.

امید است برگزاری این جلسات، زمینه ایجاد تعاملات بیشتر اعضای هیأت علمی با جامعه و صنعت را ایجاد نماید. از اعضای محترم هیأت علمی دعوت می‌‏شود که برای اطلاعات بیشتر پیرامون زمینه‌‏های مطالعاتی و تحقیقاتی، با گروه کارآفرینی و ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه تماس حاصل نمایند.