English
- شنبه 1 ارديبهشت 1403
دانشگاه مراغه
Toggle navigation
هیات علمی
آموزش
حوزه ریاست
دانشجویان
پژوهش
معاونت ها
کارکنان
مراکز و دانشکده ها
روابط عمومی
دانشکده علوم انسانی
دانشکده علوم پایه
دانشکده فنی و مهندسی
دانشکده کشاورزی
معاونت آموزشی و پژوهشی
معاونت اداری و مالی
معاونت دانشجویی
معاونت فرهنگی و اجتماعی
آزمایشگاه مرکزی
امور بژوهش و فناوری
تاریخ :
سه شنبه 10 آبان 1401
کد
20
لینک کوتاه
:
چالشها و مسائل کشاورزی و مشکلات تولید و بازاریابی محصولات
چالشها و مسائل کشاورزی و مشکلات تولید و بازاریابی محصولات از نگاه نمایندگان شرکتهای تعاونی دامداران و زنبورداران و اتحادیه باغداران شهرستان مراغه
جلسه " چالشها و مسائل کشاورزی و مشکلات تولید و بازاریابی محصولات" با حضور نمایندگان شرکتهای تعاونی دامداران و زنبورداران و اتحادیه باغداران، نمایندگان تعاونی و اتحادیهها، کارشناسان جهاد کشاورزی و اداره تعاون روستایی، کارشناسان فرمانداری ویژه و معاون پژوهشی و اعضای هیات علمی دانشگاه مراغه برگزار شد.
به گزارش مدیریت گروه کارآفرینی و ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه مراغه، جلسه نشست نمایندگان شرکت
های تعاونی دامداران و زنبورداران و اتحادیه باغداران شهرستان مراغه، پیرامون "
چالشها و مسائل و مشکلات تولید و بازاریابی محصولات کشاورزی
"، با حضور نمایندگان تعاونی و اتحادیهها، کارشناسان جهاد کشاورزی و اداره تعاون روستایی، کارشناسان فرمانداری شهرستان ویژه مراغه، مدیریت پژوهش و فناوری دانشگاه و تنی چند از اعضای هیأت علمی دانشگاه درسالن اوحدی دانشگاه مراغه برگزار شد. تشکیل این جلسه در راستای سیاستها و فعالیتهای دبیرخانه ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه که در محل فرمانداری شهرستان ویژه مراغه تأسیس شده است، میباشد. در این راستا، تشکیل جلسات تخصصی بیشتر در دستور کار این نشست قرار گرفت.
در این نشست، نظرات و دیدگاهها پیرامون ناکارآمدی شرکتهای تعاونی و اتحادیههای کشاورزی شهرستان در حوزه تولید، بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی ارائه شدند و لیستی از چالشها و مسائل و مشکلات زنجیره عرضه محصولات کشاورزی و دامی تهیّه شد. مشکلات در دو حوزه (1) نرمافزاری و (2) سختافزاری قابل تأمل، بررسی و مطالعه هستند:
حوزهی نرمافزاری، به کُنشهای ذهنی، انگیزهها و تعاملات و ارتباطات انسانی در تشکیلات شرکتهای تعاونی و اتحادیهها بر میگردد که در رشتههای علوم انسانی (نظیر روانشناسی اجتماعی، جامعهشناسی، جغرافیا و برنامهریزی روستایی، انسانشناسی و ...) قابل مطالعه هستند.
حوزهی سخت افزاری، حوزه فنّی مدیریت تولید (نظیر تأمین نهادهها، عملکرد کشاورزان در مراحل مختلف تولید و ...)، فرآوری، بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی را شامل میشود که طرح موضوع در رشتههای علوم پایه و کشاورزی قابل تعمّق است؛ برای مثال، زیستشناسی (فراوری محصولات زیردرختی برای تولید کمپوست از ضایعات میوه، تولید الکل و ...)، رشته مکانیک و مکانیک بیوسیستم (طراحی و ساخت دستگاههای فرآوری میوههای زیر درختی)، شیمی (تولید مواد با پایه زیستی، هورمونها و کاتالیزورهای لازم برای فراوری میوه و محصولات باغی و افزودنیهای مجاز)، علوم باغبانی و گیاهان دارویی (مطالعه نوع مدیریت کاشت، داشت و برداشت محصولات باغی، تولید اسانس و افزودنیهای گیاهان دارویی به عسل) میباشد.
امید است برگزاری این جلسات، زمینه ایجاد تعاملات بیشتر اعضای هیأت علمی با جامعه و صنعت را ایجاد نماید. از اعضای محترم هیأت علمی دعوت میشود که برای اطلاعات بیشتر پیرامون زمینههای مطالعاتی و تحقیقاتی، با گروه کارآفرینی و ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه تماس حاصل نمایند.